Na letošní Game Developers Conference v San Francisku samozřejmě nesměla chybět beta Star Wars: the Old Republic k vyzkoušení, vždyť je také San Fran domovem Lucas Arts;), takže se novináři dočkali možnosti vyzkoušet si povolání Trooper, level 6, na jeho startovní planetě Ord Mantell. Své zážitky popsali bohatě kolegové s konexemi ze serveru Darth Hater a méně bohatě známý digitální magazín Escapist. U prezentace samo sebou nechyběli Jake Neri z LucasArts a Daniel Erickson z BioWare, kteří odpovídali na všetečné otázky. My přinášíme takový volnější překlad toho, co napsali redaktoři na Darth Hater.
O Trooperovi, designu povolání a jeho roli
Jake Neri hned na začátku uvedl, jak těžké je přimět lidi, aby se přenesli přes typického filmového Stromtroopera. A začal vysvětlovat otázky, které si pokládali při vytváření tohoto povolání: „Jak z něj udělat drsňáka, který se může postavit námezdnímu lovci a Sithovi?"
„Myslím, že když se začnete dívat na design našich herních povolání, tak ho můžeme rozšiřovat, můžeme z něj udělat zábavu, vytvořit schopnosti, které dávají smysl, když jdete proti povoláním zaměřených na boj z blízka, jako Sith Warrior. Máte schopnost Stock Strike, která je pošle k zemi (jedná se o úder pažbou zbraně), a také se Trooper vždy snaží udržovat vzdálenost, aby mohl použít svoji pušku nebo granáty."
„Musíte se přenést přes to, co o Star Wars víte, tzn. všem nakopou zadek Jediové. Zároveň neděláme pouze hru zaměřenou na využívání Síly, potřebujeme různorodost, potřebujeme Troopera, který je opravdu „cool", sedne do skupiny, ale umí hrát i sólo a je s ním zábava v každé situaci."
Neri vysvětlil jak Trooper pracuje ve skupině: „Zatím jsme krátce mluvili o různých cestách, které mohou povolání sledovat, ale to co jsme zatím ukázali z Troopera vcelku ukazuje, že je hybridem povolání na dálku (ranged) a povoláním rozdávající rány (DPS, Damage Dealer)."
„Podporoval by rytíře (Jedi Knight). Rytíř by byl vepředu a svým mečem rozdával rány nepřátelům, zatímco Trooper by stál vzadu, poskytoval krytí, a prostě dělal DPS (Damage per second/průměrné poškození za sekundu). Nejlepší věc na Trooperovi je, že nad ním nemusíte přehnaně přemýšlet. Doopravdy jsme chtěli někoho, kdo vymlátí z lidí duši a přitom používá svou pušku, žádná magie, je to čistě o fyzice a rychlé palbě. Tohle doopravdy Trooper přináší do herního celku."
Když jsme se dostali k samotné hře, tak jsme prozkoumali tlačítka na interfacu hry a všimli si, že je i zde záhadné sedmé tlačítko, které jsme viděli na monitoru Jamese Ohlena během vývojářského deníku „Návrat na Taris". Naše původní spekulace byla, že se jedná o tlačítko vývojového stromu, a dozajista to tak bylo, nicméně když jsme na něj klikli, tak vyskočila chyba „Requires Advanced Class" (čili vyšší level postavy) a otevřené okno, tak bylo kompletně prázdné. ©li jsme s tím za Jakem a zeptali se ho, jestli nám může povědět o vývojových cestách Troopera, a jak se od sebe liší.
„Tak, je to pro nás výzva u všech povolání. Chceme se ujistit, že máme něco unikátního pro každou stranu. Minulý rok jsme velmi hodně mluvili o tom, jak začnete utvářet své povolání. Bylo to z většiny o: „Co je Star Wars fantazie?" Jakmile jsme začali tvořit druhou vývojovou cestu, tak jsme někdy porušili tuto fantazii." (typicky zatím neupřesňující informace;), pozn. Redakce)
Nadhodili jsme lékařský vývojový strom povolání Smuggler, který je obsažen v cestě „Scoundrela" (darebáka), a dožadovali se informace jestli bude mít Trooper něco podobného. „Předpokládám, že Trooper může mít něco podobného, ale zatím s tím vyčkáme a odhalíme to o kousek později." Odpověděl s pohledem „na to vám teï nemůžu odpovědět".
Pokračoval: „Rozumějte, potřebujeme dvě rozdílné vývojové cesty a potřebujeme společníky (NPC), kteří s Trooperem velmi dobře spolupracují. Takové, kteří poskytnou nástroje a nářadí k tomu, jakým způsobem jde Trooper do bitvy, ať už ve skupině nebo sám. To jsou naše hlavní výzvy, ke kterým se vždy dostáváme." Jake ještě doplnil, že ujišťuje budoucí Trooperi, že se nebude jednat o vývojové cesty „zbraň taková a zbraň maková".
Nové schopnosti
Jakmile jsme si sedli ke hraní s naším Trooperem na levelu 6, tak jsme zaznamenali schopnosti rozprostřené na Toolbaru zleva doprava. Ihned jsme si všimli, že ikony těchto schopností byly úplně jiné, a více vizuálně vypiplané, než ty které jsme viděli u demonstrace Troopera na PAXu. Taktéž jsme během dema zjistili, že kromě schopnosti Full Auto umožňují tyto skilly Trooperovi bojovat stylem „běž a střílej". Zde je list schopností prezentovaných během dema, ale musíme upozornit, že hra je stále ve vývoji, takže se tyto skutečnosti mohou změnit.
Hammer Shot - Instantní schopnost, obnovení za 1,5 sekundy, dosah 30m. Jedná se o palbu série výstřelů způsobující zranění kolem 28-32 HP, vytváří 2 akční body. Jedná se o hlavní schopnost vytvářející akční body, které spotřebovávají zbylé schopnosti.
Rifle Grenade - Instantní schopnost, vyžaduje 4 akční body, dosah 30m. Vystřelí Frag granát z nošené pušky, která cíli způsobí velké zranění a odhodí ho, a malá zranění okolním cílům v dosahu 5m.
Vyzkoušeli jsme, jestli je zde nějaký limit, kolik nepřátel může být touto schopností odhozeno a následně zabito, proto jsme vytvořili vláček z pěti mobů, na který jsme granát posléze z 5 metrů použili. Všechny cíle byly tlakovou vlnou odhozeny, a byl to vcelku působivý pohled.
Full Auto - 8s „kouzlená" schopnost, vyžaduje 1 akční bod každou sekundu, dosah 30m. Střílí nepřerušovaný proud střel, které způsobují mírné poškození po 8 sekund. Cíl je po zásahu zmražen na místě, po celou dobu střelby.
Tato schopnost funguje stejně jako ta v PAX demonstraci, kdy stojíte na místě a rozpoutáte palbu, zatímco cíl se nemůže pohybovat. Jakmile se pohnete, tak se schopnost ukončí.
Sticky Grenade - Instantní schopnost, vyžaduje 6 akčních bodů, obnovení za 8 sekund, dosah 5m-30m. Vystřelí lepící granát, který vybouchne po 3 sekundách a dostane cíl do stavu paniky. Exploze způsobí velké zranění primárnímu cíli a mírné zranění okolním nepřátelům. Všechny cíle v blízkosti jsou sraženy k zemi.
Další schopnost pro kontrolu davu, kterou jsme už viděli. Schopnost je ve spojení s tlakovou vlnou poměrně silná.
Stock Strike - Instantní schopnost, vyžaduje 60 akčních bodů, obnovení za 30 sekund, dosah 4m. Způsobuje lehké zranění cíli v bezprostřední blízkosti a pošle ho k zemi na 5 sekund.
Tato schopnost píše, že vyžaduje 60 akčních bodů, ale bude se jednat spíše o písemnou chybu, poněvadž jsme byly schopni ji použít na útočníka z blízka za body získané po chvilkové střelbě na útočníka v dálce.
Call Shuttle - 10s „kouzlená schopnost, obnovení po 30 minutách. Přenese vás raketoplán na předefinovanou pozici, nelze použít v boji. Jedná se o typickou Hearth Stone schopnost, která vás přenese na bezpečné místo, stejně jako ve WoW.
Recharge & Reload - 15s „kouzlená" schopnost, obnovení po 60 sekundách. Postava zkontroluje vybavení a obnoví během 15 sekund Zdraví a Energii, použitelné pouze mimo boj.
Toto je Trooperova léčebná schopnost mimo boj. Jakmile jsme zjistili, že ji můžeme použít každou minutu, tak jsme ji používali pokaždé, když byla obnovená, jelikož jsme mohli přepnout na naše více poškozující schopnosti spotřebovávající akční body rychleji u nových nepřátel. (zřejmě malý cheat, uvidíme, jestli to zůstane, pozn. Redakce)
Questování ve velkém světě
Postřehy: jakmile uvidíte osobu, která nabízí nějaký quest, tak vás nečeká nějaké přijmutí/odmítnutí úkolu, ale hned po kliknutí se rozjede s dotyčnou osobou rozhovor ve filmovém stylu, podobně jako v Mass Effectu, s jasně viditelnými Light/Dark/Gray volbami podle vaší nátury. Mapa Ord Mantellu je rozlehlá a má podle všeho více zón, na kterých se stále pracuje. Jake Neri také potvrzuje, že velikosti map se planetu od planety budou lišit a Ord Mantell je jako startovní planeta jedna z těch menších oblastí.
Mapy dělají velký dojem rozlehlosti, jako by v dáli byly oceány nebo jiné vodní útvary, a jakmile dojdete k okraji, tak zjistíte, že se jedná o vyschlé oceánské útvary, jámy, krátery a jiné detailně udělané oblasti, které pokračují až na horizont. Máte dojem, že byste mohli jít dál, i když se jedná o konec mapy. V dostupných oblastech, kde se nachází NPC postavy, máte pocit, že nejste vítaným návštěvníkem, poněvadž NPC na vás reagují vcelku negativním způsobem. Ord Mantell není zrovna šťastné místo a NPC doplňují tuto atmosféru přímo dokonale. Nepřátelská NPC (creep, mob), mají tří úrovňoví aggro systém. V bezprostřední blízkosti na vás zaútočí, z větší vzdálenosti vás budou pouze naštvaně sledovat a dávat si na vás pozor, a když budete dostatečně daleko v bezpečné zóně, tak si vás nebudou všímat.
Instance se až na zelený portál, kterým jsou označeny, nijak nevyjímají. Vejdete například do velké budovy s několika patry, kde se pohybujete pomocí výtahů, vše bez loadovacích obrazovek, a vůbec nemáte typický pocit, který na vás křičí „Teï jste v instanci". V této konkrétní na Ord Mantellu ani nemáte za úkol zabít X creepů tohoto typu nebo posbírat Y věcí jiného typu. Ovlivňujete příběh mise, probíjíte se skrz budovu a čas od času najdete bonusový úkol, který vám počítá, kolik jste zabili určitých nepřátel. Tyto instantní questy se podobají Warhammeru, kde máte tzv. „Tome of Knowledge", která zapisuje váš postup hrou.
Nepřátelská AI je vcelku decentní, nepřátelé se schovávají v krytech, za zdmi nebo krabicemi, a snaží se spolupracovat. V případě skupiny tří nepřátel, se tak může stát, že jeden na vás zaútočí chladnou zbraní z blízka, zatímco ostatní dva ho kryjí z dálky. Jeden odvádí pozornost, další do vás střílí. Zde se dostávají na řadu schopnosti povolání pro kontrolu davu, abyste rychle vyřadili návnadu a soustředili se na nepřátele, kteří vás ostřelují z dálky. Je také zajímavé, že spousta nepřátel, které vyřadíte z boje, nemusí být opravdu mrtvá a rádi si do vás znovu střelí. Musíte se ujistit nebo naučit rozpoznat, zda jsou opravdu definitivně mrtví. Někteří nepřátelé, pokud jste v grupě, dokonce utečou, jen aby vám později vpadli doslova do zad. Mob je rozdělen na levely, ale najdou se mezi nimi i nepřátelé s vyšší hodností, například poručík, jejichž dezintegrace trvá delší dobu. Podle názvu je nepoznáte, spíše podle toho jak vypadají. Ke konci se ke slovu dostane i třeba bitevní droid, a na jeho destrukci už musíte rozpoutat opravdové bitevní peklo.
Postava
Samotný Trooper nyní obsahuje značné množství slotů pro předměty (respektive čtrnáct), jsou to klasické sloty jako pásek, rukavice, nohy, hlava, hrudník, náušnice, tetování, implantáty. Pro zbraně jsou z těchto čtrnácti určeny 4 sloty, „main-hand, off-hand"(hlavní ruka, druhá ruka), a „ranged-primary, ranged-secondary"(hlavní zbraň na dálku a sekundární zbraň na dálku).
Předměty jsou v názvech barevně odlišeny podle kvality, počítá se s jejich opotřebováním, a přidávají vlastnosti, mezi kterými jsou například Agility (bystrost), Endurance (výdrž), Cunning (obratnost).
Vliv na zdraví postavy mají i pády z výšek nebo počet „mobů", které na sebe natáhnete;). V případě smrti se objeví možnost „vrátit se do zdravotního centra" nebo „oživit se". Co se skrývá pod pojmem „vrátit se do zdravotního centra" se bohužel nepodařilo zjistit, protože klukům z DH bylo doporučeno zaměstnancem Lucas Arts, aby byla postava oživena na místě pomoci schopnosti „oživit se", respektive to udělala rovnou jeho ruka, když si všiml, o co se redaktoři z DH pokouší:).
Boj s Trooperem je rychlý a okamžitě strhující na rozdíl od jiných MMO, kde jde o pouhé vyprázdnění veškeré many v boji na dálku. Už na prvních levelech máte k dispozici náčiní pro vypořádání se s mnoha nepřáteli najednou a do hry se rychle ponoříte. Je vidět, že se stále zlepšují detaily tváří a okolí, a také dabing postav je doslova perfektní a velmi uvěřitelný pro obě pohlaví. Člověk by nejradši seděl u toho počítače hodiny a hrál a zkoumal okolí Ord Mantellu, avšak to můžou zatím jenom vývojáři.
Takže co z této předváděčky vyplívá? Nezahrávejte si s Trooperem, může to být poslední věc, co uděláte;)